Yin Jooga

Useimmat tunnetut joogalajit ovat yang-tyyppisiä, dynaamisia, liikkeeseen perustuvia harjoituksia (astanga, iyengar, vinyasa flow). Yang-tyylisillä tunneilla käytämme paljon lihaksia, sekä toistoja ja pumppaamme tehokkaasti veren liikkeelle. Syntyy lämpöä.

Vastakohtana tasapainottava yin-jooga edustaa staattisempaa joogatyyliä, jossa lihaksien sijaan venytetään sidekudoksia ja ligamentteja. Pitkäkestoiset asennot, joissa viivytään useita minuutteja (saattaa alkuun tuntua nautinnollisen sijaan tuskastuttavan pitkältä), edistävät sidekudosalueitten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Sidekudosta on kehossamme joka puolella, erityisen paljon sitä on lantion ja alaselän alueella.

Yin-joogalla on myös hermostoa rauhoittava vaikutus. Antaudumme rauhalliseen, tasapainottavaan harjoitukseen, jossa on mahdollista tutustua itseensä yhä uudestaan ja kenties löytää kehostaan ja mielestään uusia ulottuvuuksia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>